Trousersnake - Reisverslag uit Gunjur, Gambia van otheo - WaarBenJij.nu Trousersnake - Reisverslag uit Gunjur, Gambia van otheo - WaarBenJij.nu

Trousersnake

Door: Otheo

Blijf op de hoogte en volg

30 December 2018 | Gambia, Gunjur

Een jong varkentje heeft het leven gelaten voor het kerstavondbuffet. Er komt ook muziek, maar de muzikanten worden gespaard. Toch een beetje vrede op aarde...

Balafoon wordt het, met gongoma en djembe en zang en dans. En het klinkt nog goed ook! Vooral de djembespeler is top. Uit Conakry komen de meesten. Na een uurtje gaan we naar buiten, waar al een flink kampvuur brandt. De djembe is fantastisch. Strak, gevarieerd, mooie toon en onvermoeibaar. Dan lijkt het allemaal wel heel makkelijk.

Na drie nachten ga ik wat meer naar het zuiden. De yogadichtheid wordt me wat teveel; straks sta ik ook 'oooooohm'-murmelend een zonnegroet te brengen. En trouwens, de bijen zitten in m'n ochtendkoffie en dat kan echt niet.

De volgende Lodge heeft geen idee van mijn komst. Gelukkig kan ik een mailtje tonen. De prijs die ik ga betalen is volgens de rat van dienst veel te laag. Hartelijk welkom...

Alles oogt nogal vervallen en het Britse echtpaar dat de zaak runde, is weg. Ik krijg een wel heel grote kamer in een wat afgelegen vleugel. Er hangt een beetje een spookslotachtige sfeer, maar ja, we zitten niet in Transsylvanië gelukkig. Ik leg wel wat lampen pakklaar neer.

Op loopafstand ligt het reptielencentrum en de taxichauffeur had me al ingefluisterd dat ik op de vraag naar de gevaarlijkste slang ter wereld moest antwoorden: 'De trousersnake'... Kijk, aan die kennis heb je tenminste wat. De vraag kwam natuurlijk en ik heb het feestje van de rondleider niet verpest.

Daarna naar de heilige krokodillenpoel in een soort vuilnisbelt en snel door naar de taxistandplaats bij de baobab. Het busje brengt me voor 20 cent naar de grensrivier met Senegal, naar Dudu's Riverside Bar and Restaurant en Dudu wacht me in wit chefskostuum op. Handen geschud en hem gecomplimenteerd met z'n mooie zaakje aan de rivier. Andere mensen hadden al gezegd dat je er zo lekker zat en dat het eten goed was.

Buiten zit een oude, wat non-achtige, Engelssprekende dame die captainsfish wil kopen om mee te nemen. Die hebben ze nu helaas niet. Aan haar tweede wens wordt wel voldaan. Voor Kerst wil ze drummers horen en die sjouwen net hun spullen naar binnen. De dame zet een kerstmuts op en het feest kan beginnen.

Al snel staat het hulpje van Dudu te dansen en Mariama van achter de bar doet gezellig mee. Na een uurtje kerstfeest gaat er een schaaltje rond en de trommelaars gaan naar de overkant. Als ik nog wat les wil moet ik maar meekomen...

Dudu ziet het wel zitten om morgen mee te gaan naar Senegal, naar het festival van Abene. Een andere man is vogelgids en het wemelt hier van die beesten. Als ik een keer zin heb...

Nou ja, teveel mogelijkheden voor op een warme en landerige namiddag. Eerst maar even trommelen aan de overkant van de straat, een butterfish van Dudu eten aan de waterkant en een biertje drinken met daarop de afbeelding van een Kingfisher - die hier ook in het echt rondvliegt. Verwarrend!

Toch maar eens 'Oooooohm' mompelen en weer een beetje Zen worden. Morgen weer gezond op. En dan naar Senegal?

  • 30 December 2018 - 20:10

    Tom:

    Ha Theo,
    Mooi verhaal weer! ´t Kwam een paar minuten voor oudjaarsdag binnen. Gelijk maar reageren in de hoop, dat je morgen de gelegenheid hebt het te lezen. Ik wens je een fijne jaarwisseling en het beste voor 2019! In Senegal, of waar dan ook...
    Groet,
    Tom

  • 31 December 2018 - 10:21

    :

    Sydney is al Nieuwjaar aan het vieren zie ik.
    Na een week heb ik weer internet, dus kan ik gelijk reageren nu.

    Een heel goed 2019 gewenst, Tom!
    Vanuit Sanyang, Gambia.

    Groet,
    Theo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 202744

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2015 - 01 April 2016

Grandtour

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: