Boom-boom - Reisverslag uit Mindelo, Kaap Verdië van otheo - WaarBenJij.nu Boom-boom - Reisverslag uit Mindelo, Kaap Verdië van otheo - WaarBenJij.nu

Boom-boom

Door: Otheo

23 December 2017 | Kaap Verdië, Mindelo

'De vlucht zit vol', zegt de dame bij de balie van Binter. 'Kan niet', zeg ik.

Patstelling. Ik heb weken geleden geboekt, juist omdat het nogal lastig was om van eiland naar eiland te gaan. Misverstand dus. Ze dacht dat ik nu wilde boeken voor de op handen zijnde vlucht.

De taxichauffeur draait harde rap op weg naar het vliegveld, met bitches en zo. Hij rijdt ook hard trouwens. Ja, hij houdt wel van 'boom-boom'. De remmen knerpen er lustig op los als we op een rotonde af stormen.

Even later lichte paniek bij de balie. Ze noemen m'n naam en of ik een slok uit de waterfles wil nemen om te bewijzen dat er niks verdachts in zit. De vlucht vertrekt eerder en Binter heeft onverbiddelijke haast...

Mindelo ligt prachtig aan de baai. Mooie kamer bij een vrolijke dame die veel talen spreekt. Vijf minuten lopen van het centrum en van het strand. Geen 'Hello mister, welcome' meer op straat, zoals op Sal, maar vriendelijke Kaapverdiaanse terughoudendheid. Mooi zo!

Laginha Beach ligt in de schaduw van een heuvel, en opeens zie ik het hoofd aan de andere zijde van de baai. Een hoofd van een liggende figuur. Er is wel een Super Bock voor nodig op 't terras van Caravela...

Na wat omzwervingen door soms donkere straten met positieve, graatmagere rastafari eindig ik met een jong katje op m'n schoot bij een muziekzaakje met volle Portugese wijn.

De volgende dag is het mistig. TAP laat verstek gaan vanwege het weer hoor ik bij Café Algarve, waar ze de heetste koffie ter wereld schenken. Als je te enthousiast begint te klokken kun je gelijk door naar Beverwijk...

's Avonds een voedzame cachupa gegeten met grogue. Opvallend hoe respectvol de muzikanten met elkaar omgaan. Als ze klaar zijn verzamelen ze zich achter me aan een ronde tafel voor een grogue van de zaak. De eigenaar zorgt galant voor stoelen en drank en een praatje. Vooral uit de muzikantenhoek klinkt gul applaus voor de collega's.

Mindelo bruist en maakt volop muziek!

• 24 December 2017 - 08:44

Frans Stiemer:

Hoi Theo,
    We zijn weer blij met je reisverslagen.Geniet ervan en prettige kerstdagen.Frans en Janneke.

• 24 December 2017 - 18:42

Fijne dagen ook voor jullie, geniet ervan!
    Theo

• 24 December 2017 - 23:32

Joke:

Ha Theo, mijn vermoeden dat grogue iets met drank te maken heeft werd bevestigd.
    Zelfs een zeer sterke drank, proost op de feestdagen!
    Hier is het binnen-/kaarsjesweer. Met ook een lekker drankje...
    Buiten is het grijs en vochtig en de Drenthse natte veengrond komt tot de enkels.
    Dus geniet van het bruisen en de muziek in Mindalo,
    Groet van Mels en Joke

• 25 December 2017 - 12:12

Natte veengrond, dat klinkt opbeurend. Hier hoor je 'White Christmas' door de NO-passaat heen. Fijne feestdagen gewenst!