Foutje - Reisverslag uit Porto Novo, Kaap Verdië van otheo - WaarBenJij.nu Foutje - Reisverslag uit Porto Novo, Kaap Verdië van otheo - WaarBenJij.nu

Foutje

Door: Otheo

Blijf op de hoogte en volg

30 December 2017 | Kaap Verdië, Porto Novo

De hongerklop is bestreden en na de Paulvallei wil ik centraal Antao bezoeken. Veel overnachtingsplekken zijn er niet, maar toch vind ik er 1. Eerst de vallei uit, dan naar Ribeira Grande en dan het Grote Niets in.

In Ribeira zijn veel collectivo's. Even het beste bod uitzoeken. Praatje voor de kerk, geld gehaald, koffie gedronken in een blauw zaakje met mieren in de suikerpot. Haast heb ik niet.

Een man neemt een ijskoud, bevroren biertje. Hij blijkt in 1962 in Leuven te hebben gestudeerd. Iets met textiel. In Brazilië heeft hij waarschijnlijk zijn voorkeur voor heel koud bier ontwikkeld. Daar heeft hij zo'n twintig jaar gewoond, in Rio. Hij spreekt nog steeds mooi zacht Vlaams en biedt me ook een biertje aan. Hij heeft een huis in Mindelo en als het daar te druk wordt met de muziek, vlucht hij naar zijn tweede huis in Ribeira.

Op het pleintje pak ik een taxi naar Lagoa, het Grote Niets dus. Het wordt een flinke tocht de bergen in met mooie panorama's. Het stenen bergweggetje wordt een hobbelig zandpad en de rit gaat maar door.

'Hmm', zegt de chauffeur, 'het is toch verder dan ik dacht'. Hij vraagt naar het hotel maar niemand kent het. Volgens Maps moet het naast een lagere school zijn en we stoppen bij het volgende huis.

'Ik heb gereserveerd', zeg ik tegen de dame die komt kijken. Een jongen laat me een kamertje zien. 'Ok?' Er staat een bed in, dus dan is het goed. Eind van het lied: het huis is geen hotel maar zomaar een willekeurig huis...

De jongen, die Engels spreekt, heeft het al vaker meegemaakt. Foutje op de kaart. Jammer dan. Hij biedt aan om straks mee te lopen maar hij moet eerst water halen. Stromend water is hier niet.

Hij stelt zich voor. Iets als Umeniedj. Nee, het begint met een 'R'. Hij blijkt naar een Duitse voetballer te zijn vernoemd: Rumenigge... Zijn broer heet Van, naar Van Basten. Kijk, dat zijn de echte liefhebbers. Hij studeert IT in Mindelo, werkt af en toe in een restaurant daar, maakt muziek en leert zichzelf Chinees. Hij wil later in China gaan wonen en werken.

We maken een mooie tocht langs een krater en langs uitzichtpunten en later kan ik aanschuiven voor het avondeten.

Zo zie je maar waar een foutje op de kaart toe kan leiden.

's Morgens met een collectivo heel vroeg vertrokken. Een ervaring rijker.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 297
Totaal aantal bezoekers 202338

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2015 - 01 April 2016

Grandtour

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: