Een milde eierengeur - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van otheo - WaarBenJij.nu Een milde eierengeur - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van otheo - WaarBenJij.nu

Een milde eierengeur

Door: otheo

03 Mei 2006 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Dag Holland,

De droger snort mijn was droog, kopje kruidenthee naast het toetsenbord en de frisse dag belooft zonnig te worden. Op de achtergrond een milde eierenlucht van allerlei vulkanische verschijnselen.

Dat was twee dagen geleden iets minder mild. Naar White Island geweest, een vulkaan, zo'n 50 km in zee, een werkende vulkaan. Na een golvend tochtje kregen we helmen en een gasmasker uitgereikt. Meestal is dit soort attributen er voor de goede sier, maar dit keer...
Na wat gekuch, toen we op het maanlandschap waren aangekomen, zette de eerste (een watje) z'n masker op, al snel gevolgd (ook een watje) door de tweede, en de derde (alweer een watje: ikzelf); afijn, al snel kreeg de groep door dat die maskers best wel praktisch waren... Het eiland was ruig en indrukwekkend en had dus veel weg van de maan. De gids ging ons voor en drukte ons op het hart om zijn voetsporen te volgen. Zijwegen inslaan zou een wel heel klein groepje kunnen opleveren... Opletten dus. Ook had hij constant radiocontact met 't schip en andere informatiebronnen. Lekker spannend dus!

Daarna - dit was in de Bay of Plenty - naar Rotorua gereden. Een stad met prachtige parkeerplaatsen, McD's, Burgerkings (Home of the Whopper!), Woodworths's's's's kortom een plaats om met hoge snelheid te verlaten. Voor de zekerheid toch maar even in de omgeving gekeken, want zoveel toeristen kunnen het toch niet fout hebben... En ja hoor, de omgeving blijkt prachtig! Vulkanen, hete bronnen, modderpoelen, geisers, mooie meren, lekkere luchtjes EN Maori's. Deze vertellen van hun cultuur, muziek, dans, tatouages enz: boeiend! Maaltijd toe, dus aardappelen schillen hoeft niet en de spruitjes kunnen morgen ook nog.

Vandaag nog maar een paar uurtjes rondkijken en dan richting... Geen idee, ik zie wel.

Voordat ik op het White Island terecht kwam, ben ik in Napier geweest, een stadje dat in de 30-er jaren verwoest is door een aardbeving. De stad is herbouwd in art-decostijl met de daarbij horende kleuren: prachtig om te zien. Ben daar rondgeleid en dan wordt je ook op allerlei details gewezen die je anders zouden ontgaan. Prachtig dus, alleen het weer viel wat tegen, maar in de stad heb je daar niet zo'n last van (filmpje gepakt...)

O ja, op weg naar Rotorua bleef het maar regenen. De weg werd drassiger, de rivieren hoger, het aantal keien en bomen op de weg talrijker en toen ik een bordje zag met het advies om in noodgevallen hoger gelegen plaatsen op te zoeken, ben ik maar weer teruggegaan naar de grote weg; eens een watje...

Goed, de was is zo'n beetje droog; inpakken en op naar de volgende eierfabriek.

Groeten van Theo

• 04 Mei 2006 - 18:53

Sam En Joeke:

En theo gaat gewoon maar door...als je nog niet direct van plan bent om terug te keren kunnen we misschien af spreken in één van de eerste landen waar je bent geweest. Wij zitten vanaf half december tot midden januari in Myamar. Tot dan... groenten,...

• 05 Mei 2006 - 07:13

Anne:

Bij ons komt het lekkere weer nu ook, eindelijk. Al drie dagen achter elkaar volle zon, echt genieten dus. Zo te horen doe jij dat ook nog steeds, genieten. Das mooi!
    Mijn ouders zitten nu in turkije van hun werverdiende vakantie te genieten, hopelijk is het weer daar ook goed. We hebben via SMS al gehoord dat de boottochtjes, het landschap en de wandelingen erg mooi zijn. Zo, nu ben jij ook weer een beetje op de hoogte van wat er in Nederland gaande is. Veel plezier nog, en ik verwacht wel een gezellig avondje met reisverslag als je terugbent. :)