Een glaasje fris - Reisverslag uit Sydney, Australië van otheo - WaarBenJij.nu Een glaasje fris - Reisverslag uit Sydney, Australië van otheo - WaarBenJij.nu

Een glaasje fris

Door: otheo

Blijf op de hoogte en volg

09 Maart 2006 | Australië, Sydney

Hallo allemaal,

Lekker warm is het hier en DROOG!
Net terug van m'n (laatste) dagje Sydney; ja, het gaat erg snel.

Vanmorgen naar de botanische tuin gewandeld, dat is een kwartiertje lopen van Kings Cross, de wijk waar ik zit. Heb daar een rondleiding gevolgd door Miss Marples, een keurige, humorvolle oudere dame met een mooie hoed op. Erg interessant en erg ver van de backpackerssfeer verwijderd. Het wemelt daar bijvoorbeeld van de 'bats' (vleermuizen), er vliegen prachtige vogels rond en er staan natuurlijk allerlei in- en uitheemse planten en struiken en bomen.

De ligging is schitterend, aan het water en alles wordt erg goed onderhouden. Je kunt er lekker picknicken, luieren, lezen, zonnen: prachtplek dus! Je ziet de Sydneybrug in de verte en ook de contouren van de opera.

Het was toch een cultureel dagje vandaag: na de tuin ben ik naar het museum voor moderne kunst gegaan en daarna, na een flinke wandeling op de slippers, belandde ik in het maritiem museum. Allebei prachtige musea waar je je als bezoeker welkom weet.

Gisteren ben ik naar de Blue Mountains geweest, door iedereen aangeraden. Flink stukje rijden (ruim 100 km) om er te komen, en of het nou door vermoeidheid kwam of door te hoge verwachtingen, ik vond het wel mooi, maar dat was het dan ook. Er hing een blauwe gloed over de dalen en je had een mooi uitzicht over 'gorge', maar dat heb je in Frankrijk ook. Ik hou het maar op vermoeidheid, de dag ervoor was namelijk te gek.

Eerst naar de opera gegaan voor een rondleiding en die was echt prachtig. Het gebouw is van buiten heel bijzonder en dat maakt-ie van binnen ook helemaal waar. Mooie lijnen, kleuren en materiaal. We hebben een gedeelte van een repetitie van het Sydney Philharmonic (?) meegemaakt olv een Italiaan ('s avonds las ik in de krant dat hij juist die dag bekend had gemaakt dat hij zou stoppen in Sydney).

Na een glas fris ben ik lopend over de Sydney Harbourbridge gegaan, heb het uitzichtpunt vanaf een piloon bekeken en heb toen besloten om er maar eens flink wat dollars tegen aan te gooien en de brug te gaan beklimmen (je kan namelijk OVER de brug heen, over de boog). Wel even slikken, want het ding is knap hoog - beetje Brienenoordhoogte? - en daar heb ik het niet zo op.

Het was in een woord fantastisch. Je krijgt een briefing, een alcoholtest (vandaar het glaasje fris vooraf natuurlijk...), een klimpak, een koptelefoon met ontvanger en ik kreeg schoenen (op slippers mocht het, vreemd genoeg, niet...). Daarna loop je een stuk onder het wegdek, je klimt wat ladders op en voelt de vibratie van het auto- en treinverkeer en dan ga je echt de boog op. Je bent gezekerd aan een staalkabel, dus er kan niks gebeuren, maar toch, stel je voor...

Het uitzicht was schitterend; je kunt alle kanten op kijken en bent zo'n 140 meter boven het water. Onder je het gekrioel van het verkeer, de wolkenkrabbers verderop, de helicopters naast je... Prachtig, helder weer met wat wolkjes voor op de foto: ideaal dus!!

De goede afloop gevierd op een dakterras met zicht op brug en opera - dit keer geen fris...- en fluitend huiswaarts gegaan.

Morgenochtend naar Tasmanie! Voor zevenen moet ik een bus aanhouden en dan vlieg ik rond half negen naar Hobart. Zojuist, toen ik een watertaxi naar de opera nam, zag ik een grote ferry liggen die in ruim 20 uur naar Tasmanie vaart. Na Birma heb ik het niet meer zo op ferries... Al vliegend heb je minder last van insecten, het gaat lekker snel en het is (in dit geval) nog goedkoper ook. Too easy dus, mate, no worries, ja ook hier hoor je het om de haverklap.

Jullie veel plezier met de sneeuw(poppen), sterkte met de (loop)neuzen. Best wel aardige uitslag met de verkiezingen toch? Rotterdam kan weer opgelucht ademhalen: no worries!

Groeten,

Theo

  • 10 Maart 2006 - 18:29

    Joke:

    Wat een jakkie jakkie verhaal van die brugbeklimming, ik moet er niet aandenken! Stoer hoor: stuur maar snel de foto's. Je hebt toch wel iemand meegenomen om jou op de plaat vast te leggen? Misschien een onderzoekje doen als je terug bent: in onze stad zijn er ook diverse interessante bruggen: naar het topje van "de zwaan"? Weer eens wat anders dan abseilen van de Euromast.
    De groeten aan Abel Tasman, Joke.

  • 11 Maart 2006 - 18:22

    Drj66:

    Duivels veel plezier in Tasmanië toegewenst.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

12 Augustus 2013

Kokosnootdoppenwalla' s

11 Augustus 2013

Festival in Kandy

07 Augustus 2013

Harde wind

03 Augustus 2013

Zwerven

23 Oktober 2012

Brains
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 202822

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2015 - 01 April 2016

Grandtour

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: