Ahjanakkerman! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van otheo - WaarBenJij.nu Ahjanakkerman! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van otheo - WaarBenJij.nu

Ahjanakkerman!

Door: otheo

Blijf op de hoogte en volg

02 Januari 2006 | Indonesië, Ubud

Happy newyear!

Het mag toch nog? Het gebeurt tenminste nog volop hier in Ubud. Ben zojuist aangekomen en had daar drie Bemo's (busjes) voor nodig. Ze hadden wat moeite met de prijzen, maar gelukkig had de eigenaar van het vorige hotel me wat info meegegeven.

Het gaat dan zo.
'Ah, je wilt naar Ubud. Dat kost 20.000 Rps, dan vertrekken we gelijk.
Nou, volgens mij kost het 10.000 en dat betaal ik dus.
Nee 20.000 anders gaan we voorlopig niet weg.
Ik heb geen haast, dus doe maar rustig aan. Ik ga even wat koffie halen...'

Na een paar minuten krijg ik een vertrekseintje, voor 15.000 vertrekken we...
Verder met de koffie dus...
Na een paar minuten wordt de motor gestart, na zo'n drie kwartier zijn we er en ik betaal de 10.000 Rps. Kennis is macht, ook hier...

Ik zit nu ergens in een grote achtertuin, vlak bij allerlei restaurantjes, internetcafe's en brommerverhuurders. Veel toeristen zijn er niet, dus alles is te kust en te keur. Dit is overigens de derde computer en het tweede cafe dat ik nodig heb voor dit stukje... Het materiaal is niet al te goed blijkbaar.

In Singapore is alles nu wel naar wens gegaan, - had ik al verteld dat ik daar Daphne en Paul ben tegengekomen, avontuurlijke Hollanders met een onderwijskundig-muzikale achtergrond? - maar de aankomst op Bali was spannender dan anders: zouden ze me wel toelaten...

Aangezien het al laat in de avond was ben ik naar Den Pasar gegaan en kwam daar in een leuk hotelletje terecht. De eigenaar zei gelijk toen hij hoorde dat ik uit Nederland kwam: ahjanakkerman! Na wat herhalen en accentverschuivingen kreeg ik het door: Jan Akkerman, Neerlands gitaartrots...
Lekkere koude Bintang erbij (was toch ook een band?), neergevleid op de kussens en binnen no-time lag de vloer vol met allerlei cd's en dvd's. Even wat namen: Jan Akkerman, Michiel Borstlap, Bill Bruford (de laatste twee hebben samen gespeeld!), Al Dimeola, John McLaughlin met Mahavishnu Orchestra met Billy Cobham en Weather Report enz enz enz. Dat is nog eens wat anders dan gamelanmuziek...Het werd later en later en later...

De volgende dag 's middags een begrafenisceremonie meegemaakt en een muzikale optocht als in India; ik voelde me gelijk thuis...
Oudejaarsavond hebben we muzikaal doorgebracht in het hotel, ditmaal met de whisky erbij en dat was niet m'n slimste actie deze reis... De avond was zeer geanimeerd maar de volgende dag - nieuwjaarsdag - was de toestand van de patient wat minder rooskleurig. Maar goed: 's Avonds een vent, 's ochtends een dweil' zullen we maar zeggen. De ergste mist is inmiddels opgetrokken en ik kan zelfs weer een beetje formuleren.

Ben inmiddels drie toeristen tegengekomen die alle drie wat van slag leken.
Een kwam net uit Birma en had o.a. op een schip meegevaren en vreesde tijdens de reis voor z'n leven; ik kon het me levendig voorstellen! De ander was een Duits meisje dat in opleiding was voor onderwijzeres, net een half jaar meegelopen op een school in Australie en nu voor het eerst in Azie: ze had wat aanpassingsproblemen maar die verdwenen een beetje na een lekkere nasi goreng... Zojuist nog een Nieuwzeelander gesproken die blij was dat-ie morgen weer wegging: Bali was zo veranderd ten opzichte van 1978...

Toch zie ik het wel zitten hier: ga lekker richting vulkanen en stranden in het noorden, maar eerst even ontspannen in Ubud. Er is heel veel kunst hier, houtsnijwerk en zo. Ook de omgeving ziet er veelbelovend uit met z'n rijstvelden en relaxte sfeer...

Bedankt voor jullie reacties: altijd leuk om een beetje respons te krijgen. Tiscali werkt voor geen meter hier, maar jouw kaart heb ik wel gezien Jan. Reageren bleek echter onmogelijk, misschien later...

Alle goeds toegewenst door een nuchtere en sobere (jazeker!)

Theo

  • 02 Januari 2006 - 08:47

    Saskia:

    Hallo Theo,

    Jij ook een heel goed 2006 gewenst!
    Ik vind het leuk om telkens te lezen wat je allemaal beleeft!
    Je kan boeiend schrijven!
    Veel plezier verder met je rondreis! Ik geniet nog lekker van een weekje kerstvakantie.
    groetjes Saskia

  • 02 Januari 2006 - 08:53

    Theo:

    Prijs gewonnen voor de snelste reactie, Saskia!
    Groeten!!

  • 02 Januari 2006 - 09:28

    Mariska:

    Theo, jij ook een heel gezond en gelukkig 2006 toegewenst natuurlijk met vooral heel veel reisplezier.
    Groetjes

  • 02 Januari 2006 - 09:43

    Tom:

    Ha Theo. Schrijf ik je een stemmig oud & nieuw-verhaal, doet dat stomme Tiscali het niet! Afijn, hou je 't gewoon tegoed. In elk geval de beste wensen voor 2006, ook namens Y., L. en M. Veel reisplezier gewenst & alles met mate! Proost.

  • 02 Januari 2006 - 10:16

    Peter & Madelon:

    Hoi Theo Beste wensen van ons en de djembégroep inclusief Souleymane. Zondag a.s. spelen we op de Daylight Dance! Groetjes

  • 06 Januari 2006 - 06:02

    Paul En Daphne:

    Ubud, ik zie het weer helemaal voor me; overal groen en de apen,ben je ze al tegengekomen? Theo, vanuit een regenachtig Cherating (oostkust iets boven Kuantan) een goed jaar toegewenst met mooie ontmoetingen en verre gezichten!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Ubud

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

12 Augustus 2013

Kokosnootdoppenwalla' s

11 Augustus 2013

Festival in Kandy

07 Augustus 2013

Harde wind

03 Augustus 2013

Zwerven

23 Oktober 2012

Brains
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 203918

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2015 - 01 April 2016

Grandtour

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: