Rokerskamer - Reisverslag uit Yokohama, Japan van otheo - WaarBenJij.nu Rokerskamer - Reisverslag uit Yokohama, Japan van otheo - WaarBenJij.nu

Rokerskamer

Door: Otheo

27 Maart 2016 | Japan, Yokohama

Van het vorige stukje moet er een wat langere en leukere versie zijn, maar dat kreeg ik vanuit het verre noorden maar niet geplaatst. Dat zweeft nu ergens rond op de eeuwige internetjachtvelden.

Het ontbijt in Aomori was behoorlijk avontuurlijk. Naast de gebruikelijke koffie, toast en jus kon je ook kiezen voor een soort kaviaar, gebakken kuit, glasaalachtigen en allerlei andere lekkernijen waarvan ik niet weet wat het zijn. Heb er flink wat van geprobeerd. Niet alles was even geslaagd voor de vroege ochtend...

Ben totaal drie nachten in het noorden gebleven. De jongen bij de receptie spreekt geen woord Engels. Leg dan maar eens uit dat je hier al twee nachten hebt geslapen op een rokerskamer en dat je net via internet een nacht hebt bijgeboekt op een niet-rokerskamer... Het vertaalprogramma op zijn mobieltje helpt uiteindelijk wel wat.

Op weg naar de site van de Jomonbeschaving praat ik met een man die erg onder de indruk is van het overlijden van Johan Cruijff. We praten wat over voetbal en later noemt hij ook nog namen van Nederlandse vechtsporters die hier erg beroemd zijn.

Later, op de hoek bij het hotel, lekker gegeten. Schoenen uit. Die stop je in een klein kluisje met Japanse (?) nummering. Dan achter de ober aan door een wirwar van gangen. Allemaal aparte nissen met houten schuifpanelen, een soort coupees (kan geen accent vinden...). Natuurlijk staat er jazz op, zoals overal. Daaroverheen veel electronische pingels, wanneer iemand op een knop drukt om bediend te worden. Vloerverwarming en overal gelach en gepraat. De bediening gaat op de knieen wanneer de bestelling wordt opgenomen en is binnen een paar seconden bij je als je op de knop drukt. Ja, dat ga ik missen straks... Ook de verse vis natuurlijk!

Op het station worden veel foto' s gemaakt. Er is net een nieuw type trein in gebruik genomen. Ziet er prachtig futuristisch uit, zachtgroen en heel airodynamisch, de voorkant heeft veel weg van een vliegtuig.

Met deze nieuweling ga ik vlot naar Tokyo, en even later door naar Yokohama. Voorstadje van Tokyo; maar 3 1/2 miljoen inwoners. Daar blijk ik wel een hotel te hebben geboekt, alleen in de verkeerde maand... Het jaar klopte wel. Zelfde liedje als in Sydney. Erg druk, prijzen omhoog enz. Uiteindelijk wel alles geregeld. Bekend luchtje: zit weer op een rokerskamer...

Naar de haven gelopen en daar een heel hoog gebouw ontdekt. Je kunt er nog in ook en zelfs op. Met een heel doortastende lift 300 meter omhoog gegaan en daar de lichtjes van de stad bewonderd. Ziet er veelbelovend uit!