Gallera - Reisverslag uit León, Nicaragua van otheo - WaarBenJij.nu Gallera - Reisverslag uit León, Nicaragua van otheo - WaarBenJij.nu

Gallera

Door: otheo

Blijf op de hoogte en volg

14 Juli 2008 | Nicaragua, León

Hola!

Lekker rustdagje gehad vandaag. Was nodig, want Leon bleek gisteravond aardig wat dubieuze kroegen te hebben. Participerend onderzoek gepleegd zal ik maar zeggen... Dit keer was ik niet de aanstichter van het onheil, maar een paar meiden met wie ik naar de hanengevechten was geweest.

¿Hanengevechten? Si! Oftewel Gallera. Dat kwam zo. ´s Ochtends kwam ik in gesprek met een Nederlandse jongen die hier als gids werkt. Wat mogelijkheden doorgenomen in en om Leon, en zo kwam hij ook met de hanengevechten op zondagmiddag. Eerst leek het me niks, een beetje zoals stierenvechten. Maar toen ik ´m er zo enthousiast over hoorde praten was ik snel verkocht...

Met een paar taxi´s zijn we naar een buitenwijk gereden, en daar op een wat verwaarloosd erf was een soort houten tribune gebouwd om een ring. Een stukje verderop werd gekookt en waren er literflessen Victoria te koop en de lokale rum...

We kregen wat uitleg over de hanen, de training op uithoudingsvermogen en zelfs over de bokshandschoenen die ze om kregen. En weer gaat er een wereld voor je open...

In de loop van de middag werd het steeds drukker en het bleek meer en meer vooral een sociale gebeurtenis te zijn. Het was gezellig, er werd veel gepraat en gelachen en gedronken en gegeten. De gevechten zelf duren een paar minuten en zijn aan strikte regels gebonden, waarvan we er een paar uitgelegd kregen. Zo is de snavel op de grond het einde van het gevecht.

We waren met ongeveer tien westerlingen, veel mensen van ´down under´, die allemaal voor het eerst op zo´n gevecht waren. Alles deed heel authentiek aan, niet in scene gezet voor de toerist: mooie ervaring dus...

Rond zeven uur terug. En o ja, dat vergeet ik bijna, alle drank was gratis bij de gallera... Mooie basis voor een ontsporende avond... De stemming was niet verkeerd, de vriendschappelijke banden met vele landen zijn weer verstevigd en bij sluitingstijd zijn we gedrieën op zoek gegaan naar rare tenten met nachtvergunning. Zoektocht geslaagd en de maandag heb ik maar tot rustdag verheven...

Leuke stad dat Leon. Mooie musea en kerken en op de achtergrond veel vulkanen. Op dit moment hoor ik ontploffingen, niet van vulkanen maar van vuurwerk. Ik heb de indruk dat de mensen hier wel van een feestje houden, en maar een kleine aanleiding nodig hebben om iets te vieren. Zo was er zaterdag en groot feest; veel meisjes liepen met kroontjes rond op hun hoofd en op de Plaza Mayor werd er stevig gedanst. Prima sfeertje dus!

Mijn maag begint te knorren. Snelle actie gewenst!


De Victoria doet niet onder voor de Imperial... maar nu even niet...

Thuiskomen is inderdaad ook fijn... maar nu even niet...

Ruilen, Chantal en Robert, is prima... maar nu even niet...

He, ik dreig in herhalingen te vallen... Snel naar het avondmaal!

Groeten!

Theo

























  • 15 Juli 2008 - 19:27

    Klazien:

    Straks even wel!

    Wat een boeiende verhalen Theo, maar het duurt niet meer zolang!
    Afgelopen zondag waren wij nog in jouw stad, dat beviel prima! Het was heerlijk weer en aan de haven was een gemoedelijke sfeer!
    Net vakantie in het buitenland! Voor het eerst over de Erasmusbrug gereden met een prachtig uitzicht over de moderne gebouwen, het heeft wel wat hoor! Wat we daar deden? Mijn dochter had een mooi gepimpte Honda civic op het oog, dus die is mee terug gegaan!
    Theo geniet er nog even van en een hele goeie terugreis!

    Klazien & Piet


  • 15 Juli 2008 - 19:50

    Broer T.:

    Ha broer T.,
    In topvorm, lees ik tot m'n genoegen. Houwe zo! En tot spoedig ziens in Rotjeknor, of zoiets.
    Broer T.

  • 16 Juli 2008 - 01:35

    Theo:

    Doublures worden onverbiddelijk verwijderd!

    De redactie

    De stad met die prachtige brug heet volgens mij anders en steekt met kop en schotel uit boven de rest... Hij is fijn... ¿Ja toch? ¿Nietdan?

  • 16 Juli 2008 - 07:06

    Joke:

    Wat een tegenstelling:
    bezoek aan hanengevechten / afsluiten, opruimen en afscheid nemen... Ik bespeur bj deze constatering toch enige jaloezie bij mezelf. Komend weekend hoeft trouwens niet zonder opwinding te zijn, want die prachtige brug gaat bestookt worden door kleine vliegtuigjes die iets met Red Bull te maken hebben. Dat hoef je niet te missen als je morgen op tijd in Houston bent. Ga je eerst nog op bezoek bij "big mama"?
    Nog een paar fijne dagen en een goede vlucht. J.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nicaragua, León

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

12 Augustus 2013

Kokosnootdoppenwalla' s

11 Augustus 2013

Festival in Kandy

07 Augustus 2013

Harde wind

03 Augustus 2013

Zwerven

23 Oktober 2012

Brains
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 202733

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2015 - 01 April 2016

Grandtour

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: